Milí přátelé nepopulární hudby a jiných kulturních
povyražení,
zdravím v novém školním roce, ve kterém se všichni společně
dozvíme přinejmenším stejné množství pozoruhodné věci jako v těch minulých
školních letech. Já vím, škola začala už dost dávno (zvlášť některým), ale to
nevadí, na trochu nepodloženého optimismu není nikdy pozdě. Tím spíš, že takové
tvrzení naprosto nesouvisí s ničím, o čem se bude psát dál.
Mimochodem,
okřídlená dobrá rada pro sepisovatele čehokoli zní: „první odstavec automaticky
škrtni“. Tůdle.
S Inženýrem se přes prázdniny nakonec nic zásadního
nestalo, i když to nějakou dobu vypadalo, že by se stát mohlo. Zatímco se Jana
courala po Gruzii (slibovaný čaj nicméně stále zůstává pouhým slibem),
přihlásila se nám zájemkyně o prestižní post basové kytaristky. S Lucií jsme si
padli do oka, nacvičili jsme pár písní, dokonce jsme v říjnu zkusmo odehráli dva
koncerty ve třech, nakonec to ale bohužel nevyšlo. Takže momentálně znovu
fungujeme v úsporné dvojčlenné sestavě coby půlband a rozhlížíme se, jestli se
někdo někde nějak neobjeví.
Mimochodem, z říjnového hraní v bohnické V. koloně máme záznam natočený na
foťák (nikoli náš). Slyšet ani vidět toho na něm moc není, má ale docela hezkou
zrnitě-undergroundovou retro náladu, kdyby to někoho vysloveně zajímalo.
***
Což mi připomíná jednu frapantní nespravedlnost. Sotva se jeden horko
těžko naučí nevšímat si různých přehlídek
mladých-nadějných-kapel-které-to-určitě-někam-dotáhnou, vytasí se v Brazílii s
festivalem zasloužilých starých kapel, aby si měl kde zahrát Paul McCartney,
Rolling Stones a další čilí důchodci. Že by se mohl uspořádat festival
starých-beznadějných-kapel-které-to-nikdy-nikam-nedotáhly, aby si měl kde zahrát
i Inženýr Vladimír, to žádného Brazilce nenapadne. No nic, v těch Bohnicích to
vlastně bylo docela fajn. Ani nemluvě o letní Besedě u bigbítu, což je navzdory
podivnému názvu progresívní alternativní velkofesťák s blátem, za které by se
nemuseli stydět ani ve Woodstocku.
Mimochodem, v upoutávce k bohnickému koncertu se zaskvěla věta „Inženýr
Vladimír, známý matador pražské písničkářské scény.“ No ty vole.
***
Nejkurióznějším podnikem podzimní inženýrské sezóny byl jednoznačně
Mezinárodní festival dokumentárních filmů v Jihlavě. Kateřina Šedá s Pavlem
Klusákem tam v menším zopakovali akci, se kterou v létě uspěli v Helsinkách:
kapely jezdily jihlavskými trolejbusy a vyhrávaly nic netušícím cestujícím. Celé
to začalo v sedm ráno a skončilo pozdě v noci. Jeden trolejbusový okruh z
nádraží na nádraží trvá pětatřicet minut, odpoledne ve špičce skoro tři čtvrtě
hodiny. Dali jsme jich celkem asi sedm, pokud si dobře vzpomínám. S přestávkami,
ale i tak - příšerná šichta. Jako zkušenost ovšem vynikající. Kdybyste někdy
buskovali v dopravních prostředcích, pak vězte, že nejdůležitější je pořádně
fixovat stojan na mikrofon a samozřejmě i sebe sama. Prudké rozjíždění a
přibrzďování je horší než zatáčky. Neméně podstatné je zjištění, že trasa, která
vede k městské nemocnici, není úplně ideální pro písně pojednávající o sexu,
chátrání, stárnutí a umírání. Což jsou ty naše skoro všechny, jak jsme si
postupně s hrůzou uvědomovali. Vzhledem k tomu, že není dost dobře možné hrát
pořád dokola vcelku neškodný Přístav, krásně jsem se protrénoval v diplomatickém
zašumlovávání obzvláště nevhodných slov, ba i celých veršů. Chorobami prolezlí
jihlavští důchodci si tak dost možná odnesli dojem, že takhle huhňavého zpěváka
už na lince B 1 neslyšeli pěkně dlouho, a že některé jeho texty nedávají tak
docela smysl. Došlo i na kousky na přání (ještě že umím Nonstop) a taky na
muzikologické debaty. Nějaká starší paní vytrvale tvrdila (a myslela to
pochvalně), že hrajeme úplně jako Nohavica, my ve vší slušnosti oponovali, že je
to naprostá volovina – a pak jsme se těsně před nemocniční zastávkou přátelsky
shodli na tom, že si na oslavu demokratického diskursu každý ponecháme svůj
vlastní názor. Politici by se od nás mohli učit. I když teda zrovna na
Vysočině... auto jsme v každém případě ráno našli s prázdným kolem. Ale bylo to
úplně přirozené proděravění, žádná msta.
Mimochodem, při první jízdě nás v trolejbusu dokonce natáčeli. Příslušný
kousek je k vidění ve
Festivalových minutách.
***
A na závěr jako
obvykle zásadní informace o tom, jak pokračují práce na cédéčku. Takže: pomalu,
ale dobře! Vše potřebné je nahráno, včetně početného houfu hostů; dokonce i pár
sborů máme (viz komprofoto). Musí se to všechno ještě smíchat, ale výsledek se
začíná rýsovat dosti zřetelně. Dokonce včetně obalu, který jako obvykle maluje
Vladimír Chalupa. Zatím je ve stádiu náčrtu, ovšem náčrtu slibného. Pro
představu předběžná verze písně
Sexappeal, podle které se cédéčko bude jmenovat. Chinaski prorazili na
hitparádu s písní o Husákových dětech, my to holt zkusíme s popěvkem, věnovaným
vnoučátkům Sida Viciouse. Sexappeal jsme zahráli i v trolejbusu, tam se ale
punková mezihra setkala s přijetím spíše podezřívavým a samotného Sida jihlavští
veteráni vyloženě odzívli, jakkoli zamlada museli být vrstevníci.
Mimochodem, s potěšením jsem zjistil, že Sexappeal má přesně 69 taktů. Beru
to jako dobré znamení.
Za kolektiv Inženýra Vladimíra zdraví Vladimír
-----------------------------------------------------------------------------------
Inženýr Vladimír (rockband):
web:
www.inzenyrvladimir.cz
facebook:
https://www.facebook.com/inzenyrvladimir
bandzone:
http://bandzone.cz/inzenyrvladimir
nahlédnout lze i na stránky sesterského divadla
Antonín Puchmajer D.S.
http://antonin-puchmajer-d-s0.webnode.cz/
https://www.facebook.com/antoninpuchmajer